Naslovna  |  Projekti  |  Feljton (3.): (Anti)korupcija na lokalnom nivou – KAKO SPREČITI?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Projekti

Čačak

Autor: Svetlana Kojanović / mr Marija Nedeljković Pravdić

Feljton (3.): (Anti)korupcija na lokalnom nivou – KAKO SPREČITI?

Promocija antikoruptivnog aktivizma na nivou lokalne zajednice i podizanje svesti građana o potrebi borbe protiv korupcije predstavljaju ciljeve ovog projekta, jednom rečju podršku izgradnji i unapređenju antikorupcijske infrastrukture na gradskom i opštinskom nivou. Antikorupcijski ciljevi lokalne samouprave moraju biti u funkciji unapređenja primene zakona koji regulišu ovu oblast, kao i stvaranja institucionalnog i normativnog okvira za borbu protiv korupcije na lokalnom nivou.

 

Postojeća istraživanja su pokazala da je korupcija najzastupljenija na lokalnom nivou u tri oblasti: prostorno i urbanističko planiranje, upravljanje budžetom i sredstvima u javnoj svojini i javnim nabavkama. U skladu sa navedenim je veoma značajno utvrditi i stanje postojećih anti-koruptivnih mehanizama u okviru lokalne samouprave. Ovo se prvenstveno odnosi na primenu postojećih Zakona o slobodi pristupa informacijama, Zakona o rešavanju sukoba interesa, Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, Zakona o javnim nabavkama, kao i primenu odredbi koje proizilaze iz strateških dokumenata, različitih strategija i akcionih planova koje tretiraju datu oblast.

Po ugledu na anketu koju je sproveo Transparency International Bosne i Hercegovine (TI BiH) , pod pokroviteljstvom Ambasade Kraljevine Holandije u Bosni i Hercegovini, u periodu od januara 2012 do augusta 2013, autori su sproveli istraživanje na studiji slučaja – opštinska uprava Požega .

 

Usled nemogućnosti da istraživanje sprovedemo i u ostalim opštinama/gradovima, pre svega zbog vremenskog perioda trajanja projekta, odlučili smo se za opštinu Požega, prvenstveno zbog toga što ova opština nije pokazala visok stepen proaktivne transparentnosti. Na zvaničnom opštinskom sajtu nisu bili dostupni sledeći dokumenti: plan javnih nabavki, izveštaj o sprovedenim javnim nabavkama i izveštaj o izvršenju budžeta. Na sajtu je bio dostupan opštinski budžet i prostorni plan. Iako je ocenjeno da je dostupnost dokumenata na sajtu svega 46.15% (6/13),  opštinska uprava Požega je u roku od 48 sati odgovorila na pitanja postavljena u anketi o postojanju antikoruptivnih mehanizama na nivou lokalne samouprave.

 

Opštinska uprava Požega je navela da je Lokalni antikorupcijski forum telo u okviru skupštine i/ili opštinske uprave koje se bavi razmatranjem pitanja korupcije na lokalnom nivou i kojoj se građani mogu obratiti sa žalbama i prijavama u vezi korupcije. Oni imaju usvojen etički kodeks koji je odnosi na sve zaposlene, uključujući i lokalne odbornike, ali lokalna skupština i/ili predsednik opštine ne razmatraju izveštaj o sprovođenju etičkog kodeksa, što donekle dovodi u pitanje smisao njegovog postojanja. Anti-korupcioni plan/plan integriteta u ovoj opštini je usklađen sa Nacionalnom Strategijom za borbu protiv korupcije, međutima na internet stranici grada/opštine nije objavljen registar informacija u vezi Zakona o slobodi pristupa informacijama sa pravima građana na pristup. Možda je i to glavni razlog zbog čega u proteklih godinu dana u ovoj opštini nisu registrovane žalbe Povereniku za pristup informacijama/Ombudsmanu u vezi sa problemom pristupa informacijama od javnog značaja.

U protekle četiri godine u ovoj opštini su registrovana samo dva slučaja sukoba interesa na lokalnom nivou. U anketnom listu, koji im je dostavio Centar za monitoring i aktivizam iz Čačka, navode da na lokalnom nivou postoje javni registri/baze podataka o imovinskom stanju izabranih osoba, a i iznosi koji se izdvajaju za političke partije su javno dostupni. Opština Požega ima javno dostupne kontakte službenika za informisanje, a postoji i mogućnost anonimne prijave korupcije od strane građana u vezi rada lokalne administracije.

Na osnovu podataka dobijenih anketiranjem, vidljivo je da su zakonom definisane obaveze ispunjene. Naime, podaci ukazuju da opština Požega ima telo u okviru skupštine i/ili opštinske uprave koje se bavi razmatranjem pitanja korupcije na lokalnom nivou i kojoj se građani mogu obratiti sa žalbama i prijavama u vezi korupcije. Istovremeno, postoji i etički kodeks koji se odnosi na sve zaposlene, uključujući i lokalne odbornike. Međutim, rezultati sprovođenja primene etičkog kodeksa ne razmatraju se godišnje.

Licu odgovornom za tačnost podataka je bilo nejasno pitanje da li u jedinici lokalne samouprave postoji praksa prema kojoj se imovina lokalne samouprave dodeljuje političkim partijama bez naknade, te smo ostali “uskraćeni” odgovora na ovo pitanje. Da postoji problem u pogledu integriteta pojedinaca na lokalnom nivou ukazuje i činjenica da su zabeležena svega dva slučaja sukoba interesa u protekle četiri godine.

U narednoj temi: ‘’ (Anti)korupcija u lokalnim sredinama – UZBUNJIVAČI .

 

 

 

Ovaj feljton je sastavni deo projekta ‘’ (Anti)korupcija u lokalnim sredinama ’’ koji realizuje Preduzeće za medije i konsalting MEDIA TEAM LEADER CK d.o.o. uz podršku Fondacije za otvoreno društvo, Srbija.

Nema komentara.

Ostavi komentar