Naslovna  |  Projekti  |  FELJTON: Lokalni antikoruptivni mehanizmi - Priboj (3.)
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Projekti

28. 10. 2019. Priboj

Autor: ObjektivNo1

FELJTON: Lokalni antikoruptivni mehanizmi - Priboj (3.)

U ovom feljtonu ćemo na primeru pet gradova i opština analizirati u kojoj meri su ispunjene obaveze iz Akcionog plana za Poglavlje 23 i Nacionalne strategije za borbu protiv korupcije koje se odnose na usvajanje Lokalnih antikorupcijskih planova (LAP) i osnivanje Lokalnih antikorupcijskih foruma (LAF). Inače, rok za realizaciju ove obaveze bio je 30. jun, 2017. godine.

OPŠTINA PRIBOJ

Opština Priboj je među prvim opštinama u zapadnoj Srbiji koja je u toku 2018. godine usvojila Lokalni antikorupcijski plan i uskladila određena dokumenta, a pocetkom 2019.  i formirala, prema proceduri, nezavisan tim za praćenje Lokalnog antikorupcijskog plana. Tim je do sada izradio i usvojio pravilnik o radu i otpočeo praćenje procedura i rokova iz svoje nadležnosti. Na svojoj šestoj sednici održali su i sastanak sa načelniikom opštinske uprave Priboj kog su informisali o dosadašnjim aktivnostima i zatražili zajedničko usaglašavanje postupaka u oblasti antikorupcije, što je novina, kako za lokalnu samoupravu, tako i za novoformirani tim.

-        ''U načelu, obraćali smo najviše pažnje na neka “tekuća” pitanja. Odradili smo normativna akta koja su nam neophodna za rad. S tim što bi neka normativna akta tek trebalo da odrađujemo u narednom periodu. Nedostajali su nam modeli a nismo imali ni neku povratnu reakciju koja nam je bila neophodna i koja bi nam olakšala rad'', kaže Svetlana Topisirović, predsednica Tima za praćenje LAP-a SO Priboj. 

Njen kolega Saša Bijelić, takođe član ovog tima, ističe da su nailazili i na male probleme u komunikaciji sa predstavnicima lokalne samouprave.

-        ''U smislu neblagovremenih odgovora na naše zahteve da dođemo do informacija da li su ispoštovani rokovi za donošenje određenih odluka. To ovako izgleda šturo i birokratski ali svodi se na to da su u okviru LAP-a razrađeni mehanizmi  koji sprečavaju rizike od korupcije. Mi smo tu da te mehanizme pratimo da li se redovno sprovode. Na primer, da bismo znali da li je regularno donešena neka odluka, da li je reagovano na pravi način, mi moramo znati i da li su rokovi ispoštovani. A opštinska uprava te informacije nam ne daje uvek na vreme'', objašnjava Bjelić.

U toku istraživanja o transparentnosti rada javnih institucija i adekvatnog odgovora civilnog društva i medija na korupcijske izazove došli smo do saznanja da je svega nekoliko nevladinih organizacija i javnih činilaca donelo zvanične odluke o inkorporiranju svih odredbi Nacionalne strategije i Lokalnog antikorupcijskog plana u svoje poslovanje. Među retkima koji su ispoštavali obaveze je Udruženje žena ''Sačuvajmo selo'' iz Priboja.

-        ''Mi smo i zbog naših budućih planova uradili Akt o antikorupciji koji ćemo strogo poštovati. Uostalom to je i zahtev mnogih donatora kod kojih su to i uslovi kod konkurisanja za dobijanje nekih novih sredstava'', kaže Malina Stanojević, predsednica ovog Udruženja.

U pokušajima anketiranja šire javnosti građani Priboja su uglavnom odbijali da iznesu bilo kakav stav o korupciji pravdajući to strahom od posledica, nezaštićenosti uzbunjivača, kao i nedovoljnom informisanošću. Dok su mlađi Pribojci pokazali iznenađujuću indolenciju o ovoj temi i nepoznavanje osnovnih pojmova o korupciji.

Da podsetimo, Model LAP-a predviđа i snažno ohrabruje jedinice lokalne samouprave da uključe predstavnike javnosti u svoj rad, odnosno da u formalno članstvo Radne grupe budu uključeni predstavnici nevladinog sektora, profesionalnih udruženja, udruženja građana i građani kao pojedinci. Ovo se može uraditi na dva načina:

1) prepoznavanjem pojedinaca i predstavnika organizacija koji imaju dokazanu ekspertizu u oblasti antikorupcije ili neke od oblasti iz Modela LAP-a i njihovo imenovanje u Radnu grupu, uz obavezno obrazloženje zbog čega su ti članovi imenovani (čime se uspostavlja integritet ovakvog pristupa)

2) raspisivanjem javnog poziva za predstavnike javnosti da se prijave za rad u radnoj grupi. Drugi pristup je svakako znatno bolji, jer sadrži odlike transparentnosti i pružanja jednakih mogućnosti svima koji su zainteresovani da

učestvuju, što maksimalno obezbeđuje pun integritet procesa.

Osim u formalnom članstvu Radne grupe, ona može pozivati javnost da se uključi u pojedine sesije njenog rada na kojima se razmatraju neke posebne oblasti ili teme od posebnog interesa za javnost. Ovo se takođe može učiniti kroz javni poziv da se zainteresovani prijave za konkretnu sednicu/sastanak Radne grupe i da učestvuju u njenom radu.

 

 

Feljton ''Lokalni antikoruptivni mehanizmi'' realizovan je uz podršku Ministarstva za kulturu i informisanje Republike Srbije. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Nema komentara.

Ostavi komentar

Vremenska prognoza